Ter info:

Alle op deze pagina omschreven informatie is louter informatief en geenszins een blinde handleiding om zelf te gaan sleutelen aan je motor. Het gebruik van deze informatie is op eigen verantwoordelijkheid. Bij twijfel informeer steeds bij Uw dealer,  garagist of de "echte" specialist.

 

Important info:
All described information is purely informative and in no way a blind manual to tinker with your motorcycle. The use of this information is under your own responsibility. When in doubt, always ask your dealer, garage or the "real" specialist.

 


Build a bike lift for your Harley-Davidson motorcycle for under 20,00 €

 

 

U hebt besloten dat het tijd is om uw eigen onderhoud aan uw motorfiets uit te voeren. U heeft zelfs overwogen om zelf enkele motoraanpassingen aan te brengen. Misschien haalt u zelfs het achterwiel eraf om een nieuwe band te laten installeren. Na een uitstapje naar je plaatselijke winkel, ben je weer thuis met een tas vol onderdelen. Je pakt een sleutel om de aftapplug los te maken, alleen om je te realiseren dat je op de vloer rondkruipt om iets te doen. Het is een probleem om alleen de aftapplug te vinden, u kunt vergeten de achterband of ander belangrijk werk te verwijderen. Wat kunt u hieraan doen?

Het is veel gemakkelijker om aan je motor fiets te werken wanneer deze op een lift staat. Routineonderhoud is in een handomdraai. Meer uitgebreide aanpassingen en reparaties die voorheen onmogelijk waren uit te voeren, zijn nu mogelijk. Eén van de wielen verwijderen is nu eenvoudig. De motorfiets is vlak, stabiel en er zit tenminste één van de wielen in de lucht. Je kunt werken als de professionals.

Pardon! Een klein probleem hier. Geavanceerde liften kunnen meer dan  450€ kosten en de goedkoopste zijn nog steeds ongeveer 100€. Dat is een behoorlijk goed deel van het geld dat je had voor het werk aan je motorfiets. Veel van ons zijn niet van geld gemaakt, en waarom een hoop uitgeven aan een lift die slechts een paar keer per jaar zal worden gebruikt. Goed punt!

Motorfietsprestatiegids heeft een vrij eenvoudig ontwerp bedacht voor een lift die u zelf kunt bouwen. Het duurt een reis naar de doehetzelf zaak voor een paar items, dan ongeveer een uur om te monteren. De kosten voor u moeten minder zijn dan 30€.

Om de lift te bouwen, hebt u de volgende items nodig.

 

 

(1) 3 ft. long 4" x 8" Douglas fir @ 2,00 € / lm

(1) 4' x 3/4" galv. threaded pipe@ 4,50 €

(1) 3/4" galvanized pipe flange@ 3,20 €

(4) 3" x 5/16" lag bolts@ . 2,00 €

Total +- 16,00 €

 

 

Het volgende gereedschap is nodig om de lift te monteren:

Potlood en liniaal

Elektrische Boor

1 "en 1 3/8" Paddle boring bit of verstelbare gatzaagboor bevestiging

3/16 "houtboor

1/2 "-buissleutel om lag-bouten vast te draaien

Kleine pijptang

 

Voor een Sportster-lift:

Handzaag om een uitsparing te zagen in het hout voor het gedeelte dat onder het frame uit hangt op de Sporty
OF
Een hamer om op een 1 "x4" op de 4 "x8" te spijkeren

 

Instructies:
Zoek en markeer een punt op de 8 "brede zijde van het 4" x 8 "x 3 'stuk hout dat 3 1/2" van het einde en op de middellijn van zijn lengte is

  1. Place the Pipe Flange, countersunk, into the hole and mark the four Lag Bolt hole locations on the wood.
  2. Drill each lag bolt hole with the 3/16" bit at a slight angle away from the centerline of the hole just bored through the wood. Pre-drilling the holes makes installation of the lag bolts easier and prevent the wood from splitting.
  3. Seat the flange in the 1 3/8" hole, then screw the lag bolts down securely using the socket wrench.
  4. Insert the 3/4"x4' galvanized pipe through the bored hole threading it into the flange and tighten with the pipe wrench.

Congratulations! Your bike lift is done. There are a few other little things you may want to do on your bike lift listed below.

To operate your lift, insert the wood directly under your frame somewhere beneath the engine. Check that you won't be putting pressure on something you shouldn't. Insure the ground beneath your bike is level. If you can with your left hand, hold your bike upright leaving the kickstand extended outward. Now push the handle of your new lift rearward and downward. Your bike is lifted and in an upright position making it easier to work on, clean and to check the oil.

Notes and Improvements:

Paint the pipe handle red. This might prevent you from accidentally falling over it.

Wrap some duct or electrical tape around the handle end of the same pipe for comfort.

Stapling or tacking down some old carpet over the lifting edges of the 4" x 8". This will keep the wood from removing paint from your frame each time you lift your bike.

If you can not find a 4"x8", you can buy a 2"x8" 8 foot long and cut it in half. Put the two pieces together, forming a 4"x8" and nail them together. Better yet, use 2 1/2" drywall screws to fasten the two pieces of wood together.

8 inch wide lumber is actually closer to 7 1/2 inches wide. Some bikes may require a slightly higher or lower lift. You can use 2"x6" lumber for very low bikes, or add a piece of 1"x4" lumber on the top raise the bike some. With a Sportster, you can cut the 1"x4" into two pieces, leaving the required notched section for the exhaust pipe.

The pipe will not thread all the way to the bottom of the pipe flange. Don't EVEN try to thread the flange from the bottom up to save from counter sinking the flange.

Use a 4' long 4" x 8" and put two eye bolts in the wood about 3" from each end so that they face the ceiling when the bike is on the lift.  Now when you put the bike up, take off your seat and use two nylon pull type tie downs to secure the bike frame under the seating area to the lift at the eye bolts. Straddle the bike and pull them tight simultaneously. The bike WILL be very stable. No more worries about the narrow Sporty frame or the bike's stability while up on the lift.

When drilling the holes to install the pipe and flange, use two different size bits so that the wood lends some support to the pipe and the flange doesn't take all of the weight. This improvement is listed in the assembly steps.

 

Notes for Sportster owners:

The Sportster front exhaust header is lower than the frame tubes. Using the lift as designed above would cause the 4"x8" lifting surface to put pressure on the exhaust header. Therefore to lift the Sportster properly you'll need to nail a 1"x4" or 2"x4" to the lifting surface of the 4"x8". It should be cut 28" long and aligned flush with the edge where you drilled the hole for the pipe.

Additionally, because the Sportster frame is so narrow, for safety and security you should purchase two 1" eye-bolts. These would be fastened to the lift so you could run a strap through them and over the seat to keep the bike from falling on either side.

 

 

Many thanks to Rikko who originally authored this article. He was kind enough to let the Motorcycle Performance Guide edit, update and publish his work. It's riders like Rickko that make the Motorcycle Performance Guide successful.

 

THANKS!

 


Ter info:

Alle op deze pagina omschreven informatie is louter informatief en geenszins een blinde handleiding om zelf te gaan sleutelen aan je motor. Het gebruik van deze informatie is op eigen verantwoordelijkheid. Bij twijfel informeer steeds bij Uw dealer,  garagist of de "echte" specialist.

 


My webpage ends here.

 

 

 

 


© 2018 - 2020       harley-parts.jouwweb.be  -  parts-for-sale.jouwweb.nl