Ter info:

Alle op deze pagina omschreven informatie is louter informatief en geenszins een blinde handleiding om zelf te gaan sleutelen aan je motor. Het gebruik van deze informatie is op eigen verantwoordelijkheid. Bij twijfel informeer steeds bij Uw dealer,  garagist of de "echte" specialist.

 

Important info:
All described information is purely informative and in no way a blind manual to tinker with your motorcycle. The use of this information is under your own responsibility. When in doubt, always ask your dealer, garage or the "real" specialist.

 


Hoe lees je een gebruikte bougie ?

 

Normaal

De aanslag op de bougie heeft een grijs bruine tint met een kleine slijtage op de elektrode. Dit geeft aan dat de motor de juiste “temperatuur” heeft wat betreft bougies en ook is de afstand van de elektrode goed en de verbranding optimaal.

 

Versleten

Afgeronde elektrode met hier en daar een beetje afzettingen, dit veroorzaakt slechter starten in koud of vochtig weer en geeft ook een slechte brandstof verbranding ( hoger brandstof verbruik ). De bougie heeft te lang in de motor gezeten en dient te worden vervangen.

 

Roetafzetting

Droog en roetafzetting geven aan dat je motor te rijk draait of dat je een slechte ontsteking hebt. Dit veroorzaakt slecht starten, stotteren en misfire ( te traag of te snel vonken ). Controleer of de bougie de juiste warmtegraagd heeft voor je motor, controleer je luchtfilter op verstoppingen of probleem in je brandstof systeem.

 

Kool/coax afzetting

Lichtbruine kool/coax afzetting op de zij-of hoofdelektrode. De oorzaak zit in overvloedig gebruik van toevoegingen aan de olie of benzine, dit kan de bougies inkapselen waardoor deze niet meer correct functioneert. Ook vervuilde of verkeerde benzine kan een oorzaak zijn. Dit alles veroorzaakt misfire en stotteren bij het optrekken. In je veel afzetting krijgt binnen korte tijd na het vervangen van de bougie wordt het tijd om je klepdichtingen te vervangen en je kleppen af te stellen ( indien mogelijk, afhankelijk van het type motor ).

 

Olie afzetting / vettige bougie

De bougie is vettig en het is duidelijk motorolie op de elektrode. De oorzaak hiervan is dat er olie lekt via de kleppen of de zuiger  (schraapringen / zuigerveren ) in het verbrandingsgedeelte ( defecte koppakking ). Dit veroorzaakt moeilijk starten, stotteren tijdens het rijden, misfire, blauwe rook via de uitlaat. Alvorens nieuwe bougies te plaatsen dient het probleem te worden opgelost.

 

Verstopte bougie

Er is afzetting ( kool/coax ) aangekoekt tussen de elektrodes. De oorzaak is idem als bij de eerder beschreven kool/coax afzetting en veroorzaakt het niet meer vonken van de bougie en de motor loopt niet of niet meer op alle cylinders. Door het verwijderen van de aanslag kan de bougie in de meeste gevallen nog worden gebruikt.

 

Te  warm

Blaren op de witte isolator, gesleten elektrode, afwezigheid van afzettingen op de bougie, dit veroorzaakt een kortere levensduur van de bougie. De oorzaak is een verkeerde ontstekingstiming, een te arm luchtmengsel, lekkend inlaat spruitstuk, plakkende kleppen of een slechte koeling van je motor.

 

Voorvonken

Gesmolten elektrodes, isolator is wit maar kan vervuild zijn door misfire of losse rommel in het ontstekingsgedeelte. Dit veroorzaakt motorschade en wordt veroorzaakt door verkeerde ontstekingstiming, een te arm brandstof-lucht mengsel, lekkend inlaat spruitstuk, plakkende kleppen, slechte koeling van de motor, geen goede smering of een verkeerde warmtegraad van de bougie.

 

Verglazing

De isolator / elektrode heeft een glazige gele afzetting en dit veroorzaakt misfire, onregelmatig lopen op hogere snelheden. De oorzaak zit in de verandering van temperatuur in de verbrandingskamer bij het rijden op hogere snelheid, de normale afzettingen zijn gesmolten tot glas door een hogere temperatuur. De bougies dienen te worden vervangen door een andere warmte graad die beter past bij je rijstijl en de afstelling van je motor.

 

Knalle / ploffen

De isolator is gescheurd of er zijn stukjes af en dit veroorzaakt zuigerschade. De oorzaak is de GAP instelling   ( afstand tussen de elektroden ) is niet goed.

 

Mechanische schade

Zichtbare schade aan de elektrodes , de oorzaak hiervan kan de de zuiger zijn en dit kan liggen aan de lengte van je bougie (deze is te lang ) waardoor de zuiger er tegen aan klapt, de GAP verkeerd afgesteld of rommel in de verbrandingskamer.

 

 

Hieronder een algemeen overzicht

 


Ter info:

Alle op deze pagina omschreven informatie is louter informatief en geenszins een blinde handleiding om zelf te gaan sleutelen aan je motor. Het gebruik van deze informatie is op eigen verantwoordelijkheid. Bij twijfel informeer steeds bij Uw dealer,  garagist of de "echte" specialist.

 

Important info:
All described information is purely informative and in no way a blind manual to tinker with your motorcycle. The use of this information is under your own responsibility. When in doubt, always ask your dealer, garage or the "real" specialist.

 

 


My webpage ends here.

 

 

 


© 2018 - 2020       harley-parts.jouwweb.be  -  parts-for-sale.jouwweb.nl